دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

ماده مخدر پان پراک

رئیس اداره عملیات مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت : ماده مخدر « پان پراک » کودکان و نوجوانان جامعه را نشانه گرفته است .
سرهنگ ماشاالله ملایی در گفت وگو با ایرنا از « پان پراک » به عنوان مقدمه مصرف مواد مخدر و اعتیاد سنگین نام برد. وی با اعلام هشدار نسبت به عوارض مصرف پان پراک این ماده مخدر را دروازه مصرف مواد مخدر سنگین و اعتیاد قوی ذکر کرد.
ملایی افزود : مصرف این ماده بوسیله کودکان دبستانی و نوجوانان می تواند زمینه ساز وابستگی شدید و اعتیاد سنگین آنها در آینده باشد.
وی گفت : « پان » یا « خوشبو کننده دهان » که در اصطلاح به « پن پرک » معروف است از مدتی پیش در قالب آدامس پودر قرص پاستیل و یا به صورت طومار در رنگهای مختلف به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است .
وی افزود : این ماده مخدر با بسته بندی های آلومینیومی کاغذهای مثلثی یا مربع شکل کوچک مانند بسته های سماق و نمکهای رستورانی با تصاویر جذاب رنگی هنرپیشه های هندی و پاکستانی و با ظاهری فریبنده و خوشبو زنگ خطری برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود.
این کارشناس مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد : این ماده که ترکیبی مانند مخدر معروف به « ناس » دارد تا چند سال قبل در بسته های پلاستیکی به رنگ سبز شبیه حنا وارد ایران می شد و بیشتر در بین مهاجرین افغان پاکستانی و هندی به مصرف می رسید.
) و تنباکو با آهک مخلوط و کوبیده شده تهیه می شود . Betel سرهنگ ملایی گفت : ناس از برگهای خشک شده درخت بتل (
وی اضافه کرد : ناس از گروه مواد محرک و اعتیادآور همانند کوکایین کراک و مسکالین می باشد که گاه به غلط به این گروه از مواد توان افزا گفته می شود.
او گفت : این گروه مواد با تاثیر بر غدد و ترشح سروتونین و دوپامین باعث تغییر در خلق و خو و رفتار و همچنین تغییراتی در میزان انرژی آزاد شده درونی فرد می شود که در نتیجه فرد احساس پرتحرکی و نیرومندی می کند.
رئیس اداره عملیات مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود : مصرف کنندگان به مرور زمان دچار اعتیاد به این گروه مواد شده و مقدمه ای برای تجربه مصرف مواد مخدر قوی تر و وابستگی و اعتیاد به آنها می شود.
وی افزود : پان معمولا در کشورهای پاکستان و هندوستان و در کارگاههای کوچک و غیرقانونی به صورت دست ساز و غیربهداشتی تولید می شود.
وی در مورد عوارض مصرف این ماده اظهار داشت : ترکیبات آهکی موجود در این ماده به علت ایجاد زخم باعث بروز انواع سرطانها به خصوص سرطان دهان حنجره و لثه یا بیماریهای لثه می شود.
وی افزود : عوارض این ماده به حدی است که کشور هندوستان مقام دوم سرطان دهان را در دنیا به علت مصرف آن به خود اختصاص داده است .
وی گفت : ساخارین موجود در این ماده نیز عامل بیماریهای کلیه و سرطان روده بزرگ است و عوارض گوارشی مختلفی در دستگاه تنفسی قلب و عروق ایجاد می کند.
این کارشناس مبارزه با مواد مخدر افزود : مصرف این ماده ممکن است تعادل رفتاری و حرکتی فرد مصرف کننده را نیز مختل کند.
سرهنگ ملایی افزود : باور غلط افراد مبنی بر اینکه پان باعث استحکام دندانها لثه افزایش قدرت بدنی بهبود بیماریهای ریوی و گوارشی می شود و از طرفی به علت ایجاد احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده و عدم باور آن به عنوان یک ماده اعتیادآور موجب استفاده روزافزون آن شده است .
وی خواستار توجه مسئولین آموزش و پرورش مدیران مدارس و خانواده ها نسبت به استفاده از این ماده مخدر توسط کودکان و نوجوانان شد.
او گفت : دانش آموزان به عنوان مهمترین گروه هدف این ماده مخدر به شمار می روند و مصرف این ماده سرآغاز اعتیاد سنگین تر و مصرف مواد مخدر قوی تر خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد