دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

تبدیل مورچه به میوه

گونه‌ای از کرم‌های‌ حلقوی که در بدن مورچه‌هایی با نام علمی Cephalotes atratus به صورت انگل زندگی می‌کند، انتهای پیازی شکل بدن مورچه‌ها را به صورت میوه‌ی قرمز و آبداری در می‌آورد.
  به نظر پژوهشگران این انگل برای جلب پرندگان به خوردن این مورچه‌ها باعث این دگرگونی در ظاهر آن‌ها می‌شود. پرندگانی که این مورچه‌ها را می‌خورند، در واقع تخم‌های این انگل را وارد بدن خود می‌کنند و از این راه به گسترش انگل کمک می‌کنند.
  پژوهشگران گمان می‌کنند این انگل باعث نازک‌شدن پوشش بیرونی بخش پیازی شکل انتهای بدن مورچه می‌شود. در نتیجه، این پوشش که در حالت عادی سیاه است، کهربایی به نظر می‌رسد. تخم‌های انگل نیز زرد رنگ است. استیو یانویاک(Steve Yanoviak)، بوم‌شناس دانشگاه آرکانزاس و کاشف این پدیده‌ی شگفت‌انگیز، در این باره می‌گوید: " هنگامی که این دو اثر در نور خورشید در هم می‌آمیزند، رنگ قرمز درخشانی را در انتهای مورچه به نمایش می‌گذارند."
  این مورچه‌ها در مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین زندگی می‌کنند و از مدفوع پرندگان می‌خورند. آن‌ها از همین راه به انگل‌ها آلوده می‌شوند و پرندگان دیگر از راه خوردن این مورچه‌ها به انگل دچار می‌شوند. به این ترتیب، چرخه‌ی زندگی انگل ادامه می‌یابد.
  منبع:

Parasite Transforms Ants Into ''Berries '', National Geographic News, January 16, 2008

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد