دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم

نشانی: خیابان زید تلفن ۲۳۱۹۲۲۰

عدالت در انقلاب حضرت مهدی


عدالت واژه ای غریب نیست اما حقیقتی قریب هم نیست . سده ها و هزاره های بسیاری است که بشر با این رویا روز و شب کرده لیکن جز زور و اختناق و ظلم و بیداد نصیبی نبرده است . هنوز آهنگ سنگینی ناله های کودکانی که به بیگاری کشیده شده اند مادرانی که شوی خود را به بی عدالتی قربانی داده اند و مردانی که به جبر کمر در برابر ظلم خم کرده اند در گوش تاریخ است . هنوز اشکهای ریزان و قلبهای داغدیده هراسهای قالب تهی کن و نفسهای در سینه حبس ضجه های دردناک و دردهای بی تاوان زخمهای بی مرهم و ناامیدیهای بی پایان نگاه های خسته و بی سو دستهای لرزان و بی رمق لبهای خشک و چروکیده بدنهای رنجور و زجر کشیده انسان سرپا ظلم و بیداد دیده هنوز این همه در خاطر تاریخ زنده است و اگر تاریخ با یاد بود این حجم عظیم از نامردمی هنوز پا برجا ایستاده و قالب تهی نمی کند به دلیل این است که می خواهد کسی را بیابد و تمام رنجهای مدفون در خویش را در گوش او نجوا کند.
دیده ایم و شنیده ایم که در طول تاریخ انسانهای بسیاری با اندیشه عدالت و فریادخواهی انسانها این حقیقت را زنده و جاودان ساخته اند اما تلاش عملی آن خیزاندیشان و نیک خواهان در راه برقراری عدالت در بیشتر موارد کم ثمر یا بی ثمر و عدالت در معنای حقیقی آن همچنان در رویا; است .
چقدر سخت و دشوار است تعبیر نشدن این رویای شیرین . رویایی که تمامی اجزای وجود انسان در تمام تاریخ با آن عجین شده و نگاه پر انتظار او در تعبیر آن خسته و کم سو گشته . بارها و بارها با زنگ حوادث مختلف تپش قلبش فزونی یافته اما زمانی که پلک از این خواب شیرین برداشته جز سیاهی و تباهی مستکبران و ظالمان چیزی در پیش روی ندیده . اما می دانیم هرچه بر شماره اوراق تاریخ افزوده گردد از شماره انتظارمان خواهد کاست و این همان چراغ امیدی است که قرنها و قرنهاست در دل انسانها به عشق آمدن آن منجی روشن و فروزان است . به عشق او که نامش « عدل » است کلامش عدل است و راهش عدل . او که حکومتش حکومت عدالت است و این گم شده بشریت را در فرجام تاریخ بدو باز خواهد گرداند.
در خصوصیات قیام و حکومت امام زمان (عج ) هیچ ویژگی به اندازه « عدالت و قسط » روشنی و نما ندارد. آن قدر که در روایات بر ویژگی عدالت گستری آن مولا تاکید شده بر سایر مسائل چنین ابرامی نرفته است و این نشان از برجستگی این مهم در سازمان مدینه فاضله اسلامی در روزنه ظهور است . دهها و بلکه صدها روایت در کتابهای مختلف روایی بویژه در کتاب منتخب الاثر و کمال الدین شیخ صدوق در مورد عدالت گستری آن حضرت وارد شده است . در بسیاری از این روایات از آن امام همام به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است . نام « عدل که بر آن مولا نهاده اند در واقع ترجمان کامل رسالت اوست .
در حکومت مهدی (عج ) همه جا سخن از عدالت و قسط است . سخن از لبریز شدن زمین از عدل و داد است . دامنه عدالت او تا اقصی نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه گسترده است . حتی عدالت و دادگری همچون گرما و سرما در درون خانه های مردمان نفوذ می کند و مامن و مسکن وجود آنان را سامان می بخشند. و در روایات ظهور عدالت چنان عطش برانگیز و سیری ناپذیر و فراموش ناشدنی ترسیم گردیده است که انسان را در این گمان می افکند که اصولا جهان برای رسیدن به این نقطه و فرجام باقی مانده است و برنامه و تنظیم متعمدانه الهی بر این است که آخرین سطور تاریخ با برگهای دادخواهی به انجام رسد و خداوند چنان بر این مهم تاکید دارد که اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد او آن را چنان طولانی خواهد کرد تا آن رویای موعود مردمان از راه رسد و درخت عدالت را بر ضمیر آگاه تشنگان بکارد و جامعه بشری را با آن گمشده خویش رو به رو سازد زمین را از عدل و قسط سیراب کند و آن قدر بر پایه عدالت بیفزاید که جان آدمیان از آن مدهوش گردد.


در سایه این عدالت هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی باقی نمی ماند. حقوق به یغما رفته انسانها به آنها باز می گردد. بندهای پیدا و ناپیدای بندگی از سروگردن انسانها باز می گردد و زمینه استثمار انسان از انسان به کلی برچیده می شود.
کارگزاران ظلم و بیداد مورد بازخواست قرار می گیرند. قاضیان و حاکمان ظلم از مسوولیت خویش عزل می شوند و زمین از هر نوع خیانت و نادرستی پاک می گردد.
گردنکشان و مستکبران درهم کوبیده می شوند و محرومان و مستضعفان در استرجاع حق خویش کامیاب می گردند. دیگر ناله هیچ مظلومی در گلو خفه نمی گردد اشک و آه هیچ دلسوخته ای بلند نمی گردد هیچ انسانی گرسنه سر بر بالین نمی گذارد و هیچ محرومی با کینه و دغدغه ناامنی روزگار سپری نمی کند. و اینها افسانه نیست بلکه به راستی تمام آن چیزی است که بر ما وعده داده اند و ما را در انتظار آن به برترین عبادت فرا خوانده اند که انتظار آمدن او انتظار گامهای عدالت است .
برگرفته از مفاتیح الجنان بحارالانوار سوره قصص .
معصومه چابک ـ دبیر مدارس شهرستان رودسر
در حکومت مهدی (عج ) همه جا سخن از عدالت و قسط است . سخن از لبریز شدن زمین از عدل و داد و دامنه عدالت او تا اقصی نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه گسترده است
چقدر سخت و دشوار است تعبیر نشدن این رویای شیرین ; رویایی که تمامی اجزای وجود انسان در تمام تاریخ با آن عجین شده و نگاه پر انتظار او در تعبیر آن خسته و کم سو گشته
در خصوصیات قیام و حکومت امام زمان (عج ) هیچ ویژگی به اندازه عدالت و قسط روشنی و نما ندارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد